Jedni chcą schudnąć, inni w końcu przybrać kilka kilogramów. Ostatecznie i tak wszyscy zazdroszczą tym, którzy nic nie muszą, czyli mezomorfikom. To jaką mamy budowę ciała jest uzależnione w głównej mierze od naszej genetyki. Pewnych kwestii nie da się przeskoczyć. Grubość kości, temperatura ciała, hormony to kwestie bardzo indywidualne dla każdego z nas i mogą one stanowić zarówno nasz atut jak i piętę Achillesa. Jednak ważne jest to, aby w ogóle znać swój somatotyp. Dzięki temu zdecydowanie łatwiej będzie nam podjąć odpowiednie kroki żywieniowe oraz ustalić plan treningowy.

somatotypy sylwetki

Dieta dla ektomorfika

Po pierwsze ektomorfik to osoba, która jest zawsze szczupła. Jej metabolizm działa niezwykle sprawnie. Mówi się o nich, że są chudzi jak przecinki. Zapewne większość osób im zazdrości, bo mogą sobie pozwolić na wiele grzeszków żywieniowych i nie zaszkodzi im to ich sylwetce. Jednak, kiedy ektomorfik przesadzi ze śmieciowym jedzeniem to wyhoduje sobie tzw. piwny brzuszek. Tkanka tłuszczowa uformuje się na brzuchu, zaś reszta ciała będzie dalej w stosunkowo szczupła. Gdy taka osoba zapragnie zwiększyć objętość swojej masy mięśniowej ma niemały problem. Przeważnie ten typ sylwetki nie przejmuje się chudnięciem, a właśnie przybraniem na masie.

Wtedy konieczne jest zdecydowane zwiększenie ilości przyjmowanych posiłków, ale też należy dobierać z głową produkty. Zasadą jest przyjmowanie między 60 a 80 kalorii na jeden kilogram wagi. Jak widać to sporo i w przypadku innych somatotypów oznaczałoby przybranie naprawdę sporo tkanki tłuszczowej. Jednak jeśli taki ektomorfik chce zwiększyć swoją masę mięśniową to powinien postawić przede wszystkim na odpowiedniej jakości białko. Jego posiłki powinny się składać z jaj, chudego mięsa (najlepiej drobiowego), twarogów itp. Ważne, aby ostatni posiłek przed snem miał w sobie również białko, gdyż u ektomorfika podczas snu dochodzi do sporego zużycia właśnie białka. Oczywiście nie może zapomnieć o węglowodanach złożonych. Także wszelkiego rodzaju ciemne pieczywo, kasze, ryż brązowy są jak najbardziej wskazane.

Dieta dla endomorfika

Endomorfik to osoba, która jest najbardziej narażona na otyłość. Metabolizm nie należy do najszybszych, kości są grube, a cała sylwetka przypomina zbity i masywny owal. W ich przypadku ważne jest utrzymywanie niskokalorycznej diety. Z racji wolnej przemiany materii istotne jest wspomożenie z zewnątrz do jej przyspieszenia. W tym celu warto postawić na posiłki składające się z mniejszych, ale częstszych porcji. Oczywiście endomorficy definitywnie nie mogą pozwalać sobie na jedzenie przetworzonych produktów, cukrów i innych węglowodanów prostych. Taka żywność od razu zostanie odłożona w postaci oponki na brzuchu.

Dieta dla mezomorfika

Tu sprawa jest dość prosta – ten somatotyp jest najbliżej ideału i tak naprawdę nie wymaga wielu starań o idealną sylwetkę. Musi koniecznie pamiętać o dostarczaniu odpowiedniej ilości białka i węglowodanów złożonych organizmowi. Te dwa elementy są kluczowe dla rozwoju masy mięśniowej. Ponadto warto postawić na surowe warzywa i owoce, które wspomagają metabolizm i po prostu są zdrowe dla organizmu.

Podobne artykuły