metabolizmKażdy choć raz słyszał o tym jak ważny wpływ na naszą figurę ma właśnie przemiana materii. O niektórych mówi się, że mogą zjeść niemalże wszystko i w dowolnej ilości i nie przytyją nawet o gram. Zaś inny wystarczy, że powąchają kostkę czekolady i przybywa im dodatkowy kilogram – oczywiście jest to przerysowane i wyolbrzymione, ale dzięki temu widać tę różnicę między ludźmi z wolnym metabolizmem oraz tymi, gdzie przemiana materii zachodzi niezwykle sprawnie. Oczywiście są to w większości przypadków kwestie związane z uwarunkowaniem genetycznym. Tak jak jedni się rodzą z pięknymi zielonymi oczami tak również nasze geny  mają sporo do powiedzenia w kwestii tego jak nasz organizm radzi sobie z wykorzystaniem kalorii jakich mu dostarczamy. Jednakże osoby, które otrzymały po rodzicach tę bardziej leniwą wersję metabolizmu nie muszą być skazane na otyłość. Istnieje wiele czynników, które mogą usprawnić przemianę materii. Oczywiście działa to także w drugą stronę, a mianowicie pewne nasze nawyki żywieniowe mogą skutecznie wpłynąć na spowolnienie metabolizmu.

Jeśli jednak zależy nam szczególnie na szczupłej sylwetce i nasz rozleniwiony metabolizm jest tylko jedną z wielu przeszkód w procesie odchudzanie to zawsze możemy wspomóc się suplementem diety. Jednym z najskuteczniejszych jest TriApidix300, o którym pisaliśmy wcześniej na naszym portalu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat TriApidix300 przeczytaj o nim u nas. Dzięki niemu nie tylko usprawnisz pracę metabolizmu, ale również oczyścisz organizm z toksyn i przyspieszysz żmudny proces utraty wagi.

Wpływ sportu na metabolizm

Wiele osób prawdopodobnie nie zdaje sobie sprawy z tego, że wysiłek fizyczny ma ogromny wpływ na to jak przebiega w naszym organizmie przemiana materii. Jednakże, aby efekty naszej ciężkiej pracy na siłowni były maksymalnie widoczne, trzeba wiedzieć jakie dokładnie treningi są odpowiedzialne za podkręcenie metabolizmu. Zdecydowanie najlepiej postawić na ćwiczenia interwałowe. Czym one są dokładnie? Interwał to największym skrócie wykonywanie ćwiczeń w zmiennym tempie. Dwiema najpopularniejszymi rodzajami interwału jest protokół Tabaty oraz HIIT.

Kilka słów o protokole Tabaty oraz HIIT

Interwał ten od kilku lat jest uznawany za jeden z najbardziej efektywnych treningów jeśli chodzi o poprawę zarówno wydolności organizmu jak i spalanie tkanki tłuszczowej. Charakteryzuje się tym, że na każde 20 sekund intensywnego wysiłku przypada 10 sekund odpoczynku – wykonuje się takich 8 serii co na końcu daje 4 minuty pracy. Taki rodzaj treningu mimo tego, że jest krótki, to właśnie dzięki swojej wysokiej intensywności przynosi tak rewelacyjne efekty. Taki wysiłek fizyczny sprawi, że nasz organizm będzie spalał tkankę tłuszczową jeszcze na kilka godzin po zakończonym treningu.

tabata

Drugim rodzajem interwału, który świetnie podkręca metabolizm jest HIIT – czyli High Intensity Interval Training. Długość tego treningu nie powinna przekraczać 30 minut. Zasada jest podobna jak w przypadku powyżej opisywanej metody interwałowej, chodzi o to, aby wykonywać ćwiczenia o wysokiej intensywności na przemian z ćwiczeniami o mniejszym poziomie intensywności. Różnica między obiema metodami jest taka, że w przypadku protokołu Tabaty mamy dokładnie wyznaczony czas – tzw. interwał 2 na 1. Natomiast HIIT jest tylko ogólnym założeniem i każdy indywidualnie może dobierać czas wykonywanych ćwiczeń. Jednakże niezależnie od tego na jaki rodzaj wysiłku interwałowego postawimy możemy liczyć na rezultaty w postaci podkręconego metabolizmu, a co za tym idzie – spalimy sporo tkanki tłuszczowej.

Kilka porad jak przyspieszyć przemianę materii

  1. Pij dużo wody – nie chodzi jednak o to, aby wypić w ciągu kilku minut dwa litry, ponieważ to zdecydowanie przyniesie odwrotne skutki. Zasada jest bardzo prosta, pij wodę często, ale w niewielkich ilościach.
  2. Pamiętaj o dostarczaniu organizmowi witaminy D – większość z nas powinna ją kojarzyć ze słońcem, bowiem to właśnie latem nasze ciało pobiera ją z promieni słonecznych. Jednakże dlaczego jest ta witamina taka ważna? Ma ona związek z hormonem znajdującym się w żołądku – greliną, która odpowiada za poczucie głodu. Kiedy brakuje w naszym organizmie tej witaminy chętniej sięgamy po jedzenie.
  3. Wyśpij się – sen jest niezwykle ważny dla odpowiedniej pracy naszego organizmu, więc jeśli zarwiesz nockę to nie dziw się, że przemiana materii może szwankować.
  4. Odstaw przetworzoną żywność – tłuszcze trans oraz konserwanty znacząco stopują poprawny proces metabolizmu.

Podobne artykuły