Na temat węglowodanów powstała cała masa mitów, niedomówień, ale i rzetelnych badań naukowych. Większość ludzi czerpie wiedzę na temat zdrowej żywności oraz zasad diety z programów telewizyjnych, czy Internetu. Jednak nie zawsze są to racjonalne i zupełnie bezinteresowne informacje. Niestety, ale zdarza się, że są one w pewien sposób nadinterpretowane. Jest tak wiele niejasnych dla większości osób informacji dotyczących węglowodanów, ponieważ powstało wiele popularnych diet, które negują spożywanie właśnie tego składnika odżywczego.

Czym są węglowodany?
To związki chemiczne, których głównym składnikiem jest węgiel. Znajdziemy je zarówno w produktach odzwierzęcych jak i tych pochodzenia roślinnego. Wyróżnia się węglowodany proste oraz złożone. Innym podziałem są te, który przyswaja nasz organizm oraz takie nieprzyswajalne. O tych drugich już pisaliśmy – jest to popularny błonnik.

Węglowodany to energia

Zanim przejdzie się na kolejną cudowną dietę, która wyklucza węglowodany z jadłospisu, warto przeczytać do końca.

Aby ludzki organizm funkcjonował prawidłowo i mógł sprostać wszystkim wyzwaniom dnia codziennego potrzebuje paliwa. Takim napędem są niewątpliwie węglowodany. Bez nich naprawdę ciężko być sprawnym zarówno umysłowo jak i fizycznie.

 Przyjmuje się przelicznik, że zjadając 1 gram węglowodanów dostarcza się 4 kcal 

W momencie, gdy nie dostarcza się organizmowi dostatecznej ilości węglowodanów musi on pobrać energię z innego źródła. I tu pojawia się spory problem, gdyż tym innym źródłem jest niestety białko czyli mięśnie. Potocznie nazywanie palenie mięśni jest szkodliwym zjawiskiem i należy go unikać. Dlatego tak ważne jest dostarczanie odpowiedniej ilości węglowodanów. Dzienna dawka to 450 gram, dzięki temu wszystkie narządy i co najważniejsze mózg będą sprawnie funkcjonować.

Wpływ węglowodanów na nadwagę

węglowodany proste prowadzą do otyłościSkoro węglowodany w diecie są tak pożyteczne to dlaczego tak wiele osób się ich wystrzega? Odpowiedź jest banalnie proste. To jakie efekty przyniesie spożywanie węgli jest uzależnione od tego jaki rodzaj spożywamy. Jeden drugiemu nie jest równy. Dlatego należy sięgać po te węglowodany złożone oraz nierozpuszczalne. Poniżej zostanie podana lista przykładowych produktów, które zdecydowanie warto jeść.

Zupełnie inną kwestią jest to, że węglowodany proste są totalnie niepotrzebne naszemu organizmowi. Mówiąc wprost trzeba ich unikać i kontrolować ewentualne spożycie. Nadmierne dostarczanie cukrów prostych prowadzi w łatwy sposób do nadwagi.

Ogromnym kłamstwem albo niedomówieniem jakie krąży wśród większości ludzi jest to, że jedzenie tłuszczów prowadzi do odkładania się tkanki tłuszczowej. Otóż tak to nie działa. Tłuszczyk jaki widzisz na boczkach, który wylewa się ze spodni powstał zupełnie z czegoś innego. Nadmiar węglowodanów w diecie przekształca się w trójglicerydy, czyli tłuszcz.

Jeśli zainteresowała Cię ta tematyka to polecamy sięgnąć po książkę „Cały ten cukier” albo film dokumentalny o takim samym tytule. Pokazuje on w zabawny i przystępny sposób wpływ cukru, czyli węglowodanów na nasze zdrowie i wagę.

Węglowodany, które warto jeść

  • węglowodany w diecieKasze
  • Otręby
  • Ryż brązowy
  • Płatki owsiane
  • Warzywa i owoce
  • Chleb z pełnego ziarna

Węglowodany, których należy unikać

  • Słodycze
  • Biały ryż
  • Białe pieczywo
  • Napoje
  • Dżemy
  • Cukier (biały, brązowy, słodziki sztuczne)

Jak widzisz węglowodany w diecie są ważne. Trzymaj się powyższych wskazówek a otyłość nie będzie Ci groziła. To co jemy ma znaczenie i chodzi przede wszystkim o zdrowie. Jeśli jesteś rodzicem zastanów się czy przekazujesz swojemu dziecku prawidłowe nawyki żywieniowe. To co wyniesiemy z domu ma ogromny wpływ na nasze życie.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *